Araç uzun süre kullanılmazsa ne olur? Uzun süre kullanılmadan bekleyen, çalışmayan ve yatan arabalar hangi zararlara neden olur? Çıkabilecek sorunlar için hangi önlemler alınmalı? Neler Yapılmalı? Sorularına yanıt verdiğimiz bu içeriğimiz her araç sahibi için bir rehber gibi aydınlatıcı olacaktır.
Yatan Araba Zararları
Araçlarımızı zaman zaman, dönemsel ya da kalıcı olarak uzun süre çalışmadan bırakabiliyoruz. Arabanın uzun süre yatmasının çeşitleri sorunlara yol açabileceğini biliyor muydunuz?
Öncelikle araçların uzun süre yerinde sabit bir şekilde kullanılmadan bırakılması sonucunda oluşabilecek yatan araba zararları şunlardır:
- Aküde zamana bağlı olarak boşalma
- İç aksamlarda tozlanma
- Lastiklerde çatlama
- Havasızlıktan kaynaklanan, rahatsız edici kokular
- Motor parçalarında bulunan yağın mumlaşması
- Haşereler için uygun nemli ortamın oluşması
- Supaplarda sıkışma
- Süspansiyonlarda sorun
Bu veya buna benzer durumlar araçlarda görülebilir. Bu sorunların yaşanmaması için araç kullananların bazı bilgilere sahip olması ve belirtilen hususlara dikkat etmesi gerekmektedir.
Alınması Gereken Önlemler ve Yapılması Gerekenler
Vay’ın otomobil kategorisi editörleri olarak bu gibi durumlarda çaresiz olmadığınızı bilmenizi isteriz. Bahsi geçen durumların yaşanmaması için yapılacak ilk adım araç takozları kullanarak aracın yerle sürekli temasının kesilmesidir. Lastik sağlığı için bu uygulama oldukça önemlidir. Buna alternatif olarak araç 3-5 günde bir kısa süreli çalıştırılarak yeri değiştirilebilir.
Uzun süre çalışmayan araçlarda görülen sorunlardan birisi akü boşalmasıdır. Araçta yer alan elektrikle çalışan parçalar gücünü aküden alır. Akünün boşalması da bu parçaların yani aracın çalışmasını engeller. Bu sorunun önüne geçmek için haftada bir yaklaşık 10 dakika kadar aracın çalışır şekilde beklemesi yeterli olacaktır. Eğer böyle bir imkan yoksa akü başlıklarını çıkartarak, akü ile aracın bağlantısı kesilebilir.
Uzun süre bekleyen araçların el freni çekili olarak bırakılması, telin paslanarak spirale yapışmasına neden olabilir. El frenini ilerleyen dönemlerde kullanılması sorun teşkil edebilir. El freni tuşlu olan araçlarda fren kolu olmadığından dolayı bu sorun daha ciddi olabilir.
Özellikle koyu renkli araçlarda ve güneş ışığının şiddetli olduğu yerlerde açık alanda uzun süre duran araçlarda güneş yanığı olması kaçınılmazdır. Sadece aracın çalışmadan beklemesi değil, kişilerin araçlarını sürekli olarak açık alanda park etmelerinden dolayı da bu durum yaşanmaktadır. Bu sorunun önüne geçmek için aracın gölge alan yerlere park edilmesi, sık sık yıkanması ve nikelajlı kısımlarına kalın yağ sürülmesi sayesinde bu problemlerin önüne geçilebilir. Ayrıca aracın ön cam ve konsol kısmının güneşle sürekli olarak temas etmesi buradaki plastik ve deri bölmelere zarar verebilir. Bu durum konsolda ve ön sileceklerde zamana bağlı olarak deformasyona neden olabilir. Araç içi koruyucu sprey kullanılması bu soruna karşı etkili çözümler arasındadır.
Uzun süre bekleyen araçlarda meydana gelen sorunlardan birisi de araç içinde kötü kokuların oluşmasıdır. Araçların camlarının 1-2 parmak kadar açık bırakılması araç içinde kötü koku oluşumunu engeller. Buna ek olarak aracın iç temizliğinin de düzenli olarak yapılması istenmeyen kokuların oluşumunu engellemesi açısından oldukça önemlidir.
Aracın motor kısmında yer alan soğutma suyu özellikle uzun süre kullanılmaması durumlarında boşaltılmadır. Aksi durumda iç aksamlarda oksitlenmeler meydana gelebilir. Buna ek olarak aracın deposunun tamamen doldurulması depo içinde boş alanın olmamasını sağlar. Bu sayede depo içinde boş alan kalmaz ve buharlaşma minimize edileceğinden oksitlenmenin önüne geçilmiş olur.
Arabalar hakkında daha fazla bilgi edinmek isterseniz CVT Şanzıman Nedir? içeriğimiz de ilginizi çekebilir.